Vakantie: magisch Bali en tropische Gili Islands! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Hannah Vernooij - WaarBenJij.nu Vakantie: magisch Bali en tropische Gili Islands! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Hannah Vernooij - WaarBenJij.nu

Vakantie: magisch Bali en tropische Gili Islands!

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Hannah

20 Maart 2008 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,

Ja ja, na 2 maanden hard zwoegen in het archief (dagen van 9 tot 3 kunnen heel uitputtend zijn ;-)) was het dan zover. Na het regelen van een nieuwe visum (we hadden er een die maar voor 60 dagen geldig was) en het terugkrijgen van ons paspoort met nietjes in de harde kaft (zo gaat dat in Indonesië!) konden we dan eindelijk een weekje er tussenuit. Dat werd ook vooral door de universiteit gestimuleerd (onze professor: “Jullie moeten eind februari echt een weekje ertussenuit, anders worden jullie gek in het archief.”)! Van een weekje hebben we natuurlijk 10 dagen gemaakt en voor we het wisten zaten we al op internet te zoeken naar goedkope tickets (we blijven natuurlijk studenten). Nou is de keuze voor een nationale vliegmaatschappij in Indonesië nog niet zo heel gemakkelijk, want ze staan nl. allemaal op de zwarte lijst! Oftewel er gebeuren zo nu en dan ongelukken. Ja welke kies je dan! We kozen uiteindelijk voor Adam Air. Niet heel goedkoop – je hebt namelijk echt hele goedkope vluchten waar je voor 30 euro (met belasting) naar Bali vliegt – maar ook niet de duurste.

Gelukkig zag het vliegtuig van Adam Air er goed en betrouwbaar uit en met een gerust hart stapten we dan ook op zaterdag de 8ste maart in. Na 1,5 uur vliegen, kwamen we aan op Bali. Gelijk viel al op wat voor bijzonder eiland het Hindoeïstische Bali is tussen al die (streng) islamitische eilanden (Sumatra, Java, Lombok, enz.). Zo hebben alle beelden een sarong om (omslagdoek wat veel Indonesiërs als lange rok gebruiken), staan echt overal offerbakjes die naar rijst ruiken en zie je geregeld vrouwen met hoge torens van eten (voornamelijk fruit) op hun hoofd lopen. We besloten om het Australische Kuta (plaats in de buurt van het vliegveld, waar heel veel Australiërs heen gaan, o.a. omdat je daar hele hoge golven hebt) over te slaan en gelijk naar het idyllische Ubud te gaan. Nou dat hadden we mooi fout gedacht, want Ubud was één en al toerisme (heel Bali trouwens). Het was ook (na 2 maanden Java) wel even een schok om ineens zoveel ‘blanken’ te zien lopen!

Vanuit Ubud hebben we vervolgens leuke uitstapjes gemaakt om Bali te verkennen. Het begon al gelijk de eerste avond met het bekijken van een kechak dansvoorstelling (typisch Balinees). Een waar spektakel, waar zo’n 50 mensen aan meededen. We zagen o.a. hoe jonge meisjes onder trance dansten en een man (met een soort van hobbelpaard tussen z’n benen) die onder trance door het vuur ging lopen! De volgende dag hebben we drie scooters gehuurd en zijn we een stukje naar het zuiden gereden. Daar ontdekten we dat ook Bali prachtige rijstvelden heeft! Verder bezochten we het dorpje Sukawati waar we mooie souvenirs hebben gekocht. Hier moesten we flink afdingen, om niet erg afgezet te worden! Verder hebben we met onze Zwitserse buren een tripje gemaakt naar de vulkaan en het meer van Batur en bezochten we die dag twee tempels. Echt hele mooie hindoeïstische tempels waar volop werd gebeden en geofferd. Alleen jammer als je dan ineens naast je hoort: “Zo moet je dat zien” (in een soort van boers Nederlands accent). Ja, we waren niet de enige Nederlanders die de tempel bezochten! Ook hebben we één dag zelf een busje met chauffeur (en gratis gids) gehuurd en zijn we naar het noorden van Bali gegaan. Daar wilde ik graag naar de stad Bedugul met in de buurt haar prachtige tempel Ulan Danu (tip van m’n vader!). Na een uitgebreide fotosessie zijn we nog verder naar het noorden gereden om de kust, bij Lovina, te zien. Whow, ons eerste aanzicht van een (mooi) strand in Indonesië!

Maar van mooie stranden konden we de daaropvolgende dagen nog volop genieten. We gingen woensdag namelijk met de boot (die er 4,5 uur over deed) naar de Gili Islands, om precies te zijn Gili Air (één van de 3 eilanden), waar je in één uur om het hele eiland kunt lopen! Maartje, één van de meiden hier, was afgelopen zomer met haar vriend in Indonesië geweest en had een jongen ontmoet op Gili Air bij het hotel waar ze sliepen. We gingen deze jongen, Son genaamd, opzoeken en dat vond hij heel leuk! Onze 4 dagen Gili Air bestonden voornamelijk uit niets doen, op strand liggen (in de schaduw, want in de zon was ik na 1,5 uur – voor 12 uur! – al gelijk verbrand), boekje lezen, een beetje snorkelen en af en toe uit een kokosnoot drinken (door Son uit een palmboom gehaald!). Eén dag hebben we een snorkeltrip gemaakt (met een bootje werden we naar mooie snorkelplekken gebracht) en toen zagen we hele grote zeeschildpadden vlak onder ons zwemmen!!! Later zijn we nog naar een ‘zeeschild-paddenopvang’ geweest en hebben we 3 weken oude schildpadjes vastgehouden! Ahhhhh lief!

Onze vakantie naar Bali en Gili Air (via Lombok terug naar Bali en vervolgens naar Jakarta) was in één woord: geweldig! Wat een mooi eiland is Bali. Op elk moment van de dag zijn mensen aan het bidden en eten aan het neerleggen voor hun voorouders. Alles draait in Bali om de goden! Gelukkig stonden de goden aan onze kant (ondanks wij niet gelovig zijn en ook niet de hele dag door bidden), want toen we in Jakarta terugkwamen hoorden we dat wij op de (voorlopig) laatste Adam Air vlucht hadden gezeten. De week dat wij in Bali zaten, had een Adam Air vliegtuig namelijk een ongelukje gehad en omdat dit de zoveelste in korte tijd was (wisten wij niet toen we gingen vliegen), kregen ze een 3de waarschuwing van de regering. Hierdoor heeft een grote aandeelhouder zich vervolgens teruggetrokken en zit Adam Air in de problemen. Oeps!

(In tegenstelling tot Adam Air) vliegt de tijd….en dat betekent dat over 2,5 week mijn 3 maanden Indonesië er alweer opzitten! Nog maar even genieten van onze tijd in Jakarta (en weekendje Jogyakarta), nog even hard doortypen in het archief, beginnen met afscheid nemen van mensen die we hier hebben leren kennen en dan weer lekker naar huis!

Tot snel allemaal!

Liefs Han

• 20 Maart 2008 - 07:48

Myke:

Hannah, dat ziet er echt allemaal té relaxed uit die foto's! Nog heel veel plezier daar! x Myke

• 20 Maart 2008 - 08:01

Eef:

wow, Han, zullen we even ruilen?! Ik wil ook naar Bali, 't ziet er daar echt super mooi uit!!!
    Geniet nog ff flink daar voor je weer naar Nederland gaat!

liefs eef

• 20 Maart 2008 - 08:24

Melissa:

Hi Han wat ziet het er allemaal super cool uit, ik wil er ook heen! En dat eiland, super relaxt en mooi zeg! Zal wel wennen worden als je weer terug bent in het koude Nederland. Veel plezier nog de laatste weekjes, geniet er nog even van! x Melis

• 20 Maart 2008 - 08:28

Nini:

He Han, wat een mooie foto's!!! Vooral die van dat Boeddhabeeld en de Ulan Danu tempel. Ik zag dezelfde foto nog bij papa en mama op de kamer hangen woensdag. Erg mooi! Dikke kus Nini

• 20 Maart 2008 - 08:54

Karin:

Hee han, ik zat weer ademloos je verhaal te lezen, echt mooit geschreven! maar je moet wel snel terugkomen nu hoor, we missen je... xxx

• 20 Maart 2008 - 09:38

Lies:

Han, wat een supermooie verhalen. Klinkt zeker uitnodigend om daar eens heen te gaan! WOW!!! (behalve dat vliegtuigverhaal waar ik een beetje bang van wordt haha) Echt goed dat je even met je neus uit dat stoffige archief bent gedoken ;-) Tot snel dan he?! Geniet de laatste weken!!!! Liefs Lies

• 20 Maart 2008 - 09:51

Sanne:

Hoi Hannah,wat een super leuk verhaal, klinkt allemaal heerlijk relaxed en fijn dat je adam air overleefd hebt haha! Geniet van de laatste weekjes, tot snel!!
    xxx Sanne

• 20 Maart 2008 - 10:00

Maud:

Aaahh Hannah, je doet mn reis-kriebels weer flink opspelen!!! Wat ziet het er lekker uit allemaal daar. En die prachtige blauwe zee met een wit strand, heeerlijkkkk!! Geniet er maar heeel goed van want hier in nederland is Maart lekker met zijn staart aan het roeren. Succes ook nog met het archief werk en dan tot snel alweer! X, Maud

• 20 Maart 2008 - 11:46

Arjenne:

he hannah! Wat cool dat je naar bali bent geweest. gelukkig dat het vliegtuig je weer veilig op de grond heeft gezet. geniet nog even van die laatste weekjes. wat is dat snel gegaan zeg. xx

• 22 Maart 2008 - 16:41

Elisa:

He Hannah! Leuk om al je (avontuurlijke) verhalen te lezen! Je komt alweer bijna terug toch! Gezellig hoor maar zoals je al weet is het hier wel slecht weer dus geniet nog maar even daar! Liefs Elisa

• 23 Maart 2008 - 09:16

Arrrrrrrrrr:

He Hannah,
    Echt zo leuk allemaal, ik moet nog even de foto's goed kijken, maar t ziet er allemaal nu al echt te cool uit. Zo'n brommer huren lijkt me echt zo super gezel. Lekker brommen door zo'n prachtig land! Dag dag nog heel veel plezier!!