Slapen tussen de sawa's (rijstvelden)! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Hannah Vernooij - WaarBenJij.nu Slapen tussen de sawa's (rijstvelden)! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Hannah Vernooij - WaarBenJij.nu

Slapen tussen de sawa's (rijstvelden)!

Door: Hannah

Blijf op de hoogte en volg Hannah

11 Februari 2008 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal,
Weer even een berichtje over m’n belevenissen in Indonesië!! Na drie dagen gewerkt te hebben in het archief zijn we vorige week een lang weekend weggeweest! Dat kon vanwege Chinees Nieuwjaar (onze 3de keer Nieuwjaar vieren dit jaar…laatst was het nl ook al Islamitisch Nieuwjaar) waardoor het archief vorige week dond. dicht was. Eigenlijk zou het vrijdag ook dicht zijn, maar de regering kondigde 2 dagen van tevoren aan dat vrijdag toch een werkdag was (typisch Indonesisch!).

Donderdagochtend gingen we met z’n 6en en twee Indonesische jongens (één is student en de andere is journalist) op weg naar Bandung (stad ten oosten van Jakarta). Het was gelijk al gezellig, want we zaten met z’n 8en in een te kleine auto! Onze lange NL benen konden we maar net kwijt. In Bandung lieten de beide heren (allebei geschiedenis gestudeerd) ons belangrijke ‘koloniale’ en ‘Indonesische’ plekken zien. Zoals het monument van de oude postweg (VOC tijd) en het gebouw waar de Asian-African conference in ‘55 is geweest (voor Indon. belangrijke gebeurtenis!). Het was een verademing om even weg uit het warme en drukke Jakarta te zijn! In de koloniale tijd gingen veel NL in Bandung wonen, omdat het hier een stukje koeler is. Er staan hier dan ook nog veel koloniale huizen en gebouwen.

De volgende dag hebben we dingen rondom Bandung bekeken. Zoals de univ. van Bandung (waar Soekarno heeft gestudeerd), zijn we een vulkaan op geweest (maar het was te nevelig om iets te kunnen zien) , hebben we konijnen saté gegeten (nadat we eerst baby konijntjes bij de restaurantjes in hokjes zagen…maar die waren gelukkig niet om opgegeten te worden) en reden we uiteindelijk de bergen in om bij ons slaapadres te komen! We sliepen bij een ‘relative’ van Tinia (die het tripje voor ons had geregeld…Indonesische vrouw die bevriend is met onze prof. in Leiden)…ook zo typisch Indonesisch….je kunt hier altijd wel bij relatives van mensen blijven slapen.

De volgende dag zijn we door sawa’s (rijstvelden) gaan lopen! Dat was zo mooi!!! Het met eigen ogen bekijken van rijstvelden was één van de redenen dat ik heel graag deze reis naar Indonesië wilde maken (behalve natuurlijk ook heel graag onderzoek in het archief hier te willen doen ;-). Het was wel erg glibberig (met je slippers op smalle randjes lopen)…maar zo de moeite waard! Vervolgens liepen we naar een Indonesisch schooltje, waar de kinderen erg verlegen van ons werden! Na een tijdje in de hotsprings te hebben gelegen (waar we een ware attractie waren) zijn we naar de stad Bogor (vroeger Buitenzorg) gereden. Hier heeft het voornamelijk geregend (staat Bogor bekend om). Na een bezoek aan de Botanische Tuinen (erg mooi, maar opnieuw waren wij de attractie!) zijn we weer teruggereden naar Jakarta.

Bij terugkomst in Jakarta hoorde ik van m’n zus dat er 10 doden waren gevallen bij een overvol concert in Bandung (zat. avond toen wij ook in Bandung waren!)…dat was wel heel toevallig (hoe vaak hoor je nou nieuws in NL over de stad Bandung in Indonesië!). Ook hoorde ik dat ‘Jakarta onder water stond’. Grappig hoe ze het in het NL nieuws over ‘Jakarta’ hebben…terwijl Jakarta zo’n grote stad is….waarschijnlijk staat alleen een gedeelte in het noorden van de stad blank!
Ik stop nu snel…heb al teveel geschreven….tot snel!

Liefs Han

• 11 Februari 2008 - 14:27

Barbara:

Leuk verhaal hannah!Mooie pakjes hebben die balineese danseresjes ook :)
    Goed dat je ook nog tijd hebt voor fijne tripjes zoals deze behalve alleen maar ploeteren in t archief! groetjes vanuit de ub, bar

• 11 Februari 2008 - 14:39

Karin:

hee han, ik zie daar toch wat carnavalsinspiratie voorbij komen ;-). wel cool hee, aan het bureau van soekarno ook! maar ben wel blij dat je niet bij dat concert was!!! veel plezier nog hè?! liefs

• 11 Februari 2008 - 15:02

Marcella:

Nou Han,

Je hebt al heel wat beleefd zo te horen! Krijg meteen ook weer zin richting Azie te komen. Leuk dat je naast je onderzoek ook nog een beetje tijd hebt om het land te ontdekken. Nou veel plezier nog!

XXX

P.S Heb je de mangosteen al ontdekt?

• 11 Februari 2008 - 20:33

Helen:

hee han, supermooie foto's weer, geniet van elk moment, je reis is vast te snel weer voorbij! kus

• 11 Februari 2008 - 21:32

Joanne:

Leuk Han, je verhaal!! En mooie foto's ook! Ziet er heel erg indonesisch uit allemaal, met die rijstvelden en danseresjes. echt cool!
    Geniet ervan en schrijf maar snel weer een verhaaltje!
    Liefs Jo

• 13 Februari 2008 - 11:57

Lieke:

Eey Hannah!
    Wow wat cool hee, die Sawa's zien er echt onwijs mooi uit!! Doet me helemaal denken aan dat boek Oeroeg. Krijg ook meteen helemaal reislust als ik je verhalen lees! Nou ben benieuwd naar je nieuwe verhalen!! xx Liek

• 16 Februari 2008 - 14:14

Merel:

He Han! op je slippers langs de rijstvelden glibberen....je lijkt Marleen wel in Kroatie, haha. Leuk dat je zo'n leuke groep studenten daar hebt om mee op te trekken! veel plezier!
    X Merel

• 16 Februari 2008 - 14:56

Fons En Atje:

Prachtig om zo tussen de rijstvelden te lopen. Mooie foto's ook. Wij zouden dat ook wel weer eens willen doen, maar ja het is erg ver (hier vandaan).
    Kus van Atje en Fons

• 17 Februari 2008 - 11:44

Annemarieke:

hey Han,
    Wat een verhalen allemaal! Klinkt echt super leuk. Het is maar goed dat je af en toe vermeldt dat je in het archief hebt gewerkt anders zal men denken dat je alleen maar mooie dingen aan het bezichtigen bent. Je bent trouwens met een oud collega van mij op reis, Erik. Doe hem maar de groeten. Veel plezier nog de komende tijd!! kus Am

• 25 Februari 2008 - 10:15

Eems:

Mooie foto's Han!! kan je al een beetje wennen aan de Indonesische leefstijl??
    Veel succes en plezier, xx

• 04 Maart 2008 - 11:01

Rosalie:

Hey Han,

Ben even helemaal aan het bijlezen en foto's kijken op je site. Heerlijk studie ontwijkend gedrag ;) Moet eigenlijk superhard studeren voor mijn tentamens. Jij succes in het archief en geniet van het mooie Indonesie!! Liefs, Roos